dancemode’s blog

身体と向き合う毎日を発信します✨https://kyokopreventivecare.com/

Value of Art

私は、子供のころから母に、美術館やクラシックコンサート、映画、舞台、ミュージカルなど、たくさんの芸術に触れさせてもらえていました。特に、ピアノは、その音で心を落ち着かせたり、感情を昇華できたり、表出、解放出来て、とても好きでした。私もピアノを習いたいと子供の時に母を困らせ、10年ピアノを弾いていましたが、指の練習が苦手でした。感情、心の通りに指が動かないからです。動かすための練習が足りなかったのだと思います。ピアノは続かなかったけれど、私は、今でもピアノの音を聴くと心が落ち着きます。

私は、一流のダンスを見て、感動で涙を流したことをきっかけに、ボールルームダンスにのめり込みました。競技に出ていたときは、看護師というハードな仕事をしていたので、心と身体の管理が上手くいかずに身体を壊し、続けることが難しいと感じました。そこで、私は、ショーダンスだけに自分のダンスを絞り、人に感動を与えるための技術を磨くと心に決めて練習を続けて来ました。

私は看護師でもあります。患者さんが私のダンスで笑顔になったという事実が私を解放しました。もっともっとたくさんの人を笑顔にしたい、元気にしたいという気持ちが溢れ出たのです。病院でダンスを踊れたということも珍しい環境だったと思います。患者さんとの信頼関係を築くのにも役立ちました。

看護もダンスも科学と芸術です。私はどちらにも価値を感じていて、それが、世界を救うと信じています。

日本は、芸術の価値が評価されていないように感じることがあります。芸術家たちの収入も海外とは比べものになりません。芸を身につけるまでの時間、かかるお金は、家を買う以上にかかるものです。続けるというだけでも難しいものです。それに、人に感動を与え、夢や希望を感じる領域にお金が集まらない社会、国というのは問題だと感じます。

先日、脳科学セミナーに参加したところ、文化庁の方が登壇され、アートに3年間で60億の予算がつけられたと言われていました。やっとです。

私は、ボールルームダンスで世界のダンスに対する価値を感じて来ました。全ての時間を練習時間に使っているというダンサーもいました。そのダンサーは、今も、たくさんの人に感動と夢、希望を与え続けています。

日本は幸福度が低い国だそうです。なりたい大人、目指したい大人がそばにいないからではないでしょうか?

私は、運良く、世界ファイナリストに師事することができました。だから、自分を見失うことも未来を悲嘆することもありませんでした。心を明るく、元気に保つことが出来ていました。憧れの存在や感動は、それだけの力がある価値のあるものです。

芸術の価値が日本でももっともっと上がるよう、私もダンサーの一人として出来ることをし続けたいと考えています。

日本の伝統芸能、日本人の精神性、日本の価値は世界に通用する最高のものです。私は、そう信じています。たくさんの人に私のダンスを見てもらいたい。たくさんの人に感動を与えたい。もっともっと頑張らなければなりません。

私は、椿の花の花言葉(「美しさや品格をもつことへの誇り」「気取らない優美」「愛は私の心に深く根付いています」)のような日本人の予防ケアダンサーを目指します。

いつもたくさんの人の応援に感謝しています。ありがとうございます。

Since I was a child, my mother exposed me to many art forms, such as museums, classical concerts, films, theatre and musicals. I especially loved the piano because the sound of it calmed me down, sublimated my emotions, expressed them and released them. I annoyed my mother when I was a child that I wanted to learn to play the piano too, and I played the piano for 10 years, but I was not good at finger exercises. This is because my fingers don’t move according to my emotions and my heart. I think I didn’t practise enough to move them. Although I didn’t continue playing the piano, I still find it calming to listen to the sound of the piano.
I got into ballroom dancing when I saw first-class dancing and was moved to tears. When I was competing, I had a hard job as a nurse and I found it difficult to continue as I was not able to manage my mind and body properly, which led to physical breakdowns. So I narrowed down my dancing to show dancing only and continued practising, determined to hone my skills to impress others.
I am also a nurse. The fact that patients smile with my dancing has liberated me. I felt an overflowing desire to make more and more people smile and to cheer them up. Being able to dance in a hospital was also an unusual environment. It also helped me to build trust with patients.
Nursing and dancing are both science and art. I see value in both, and I believe that they can help the world.
In Japan, I sometimes feel that the value of the arts is not appreciated. The income of artists is not comparable to that of other countries. The time it takes to learn an art and the money it costs is more than buying a house. It is difficult just to keep going. Besides, I feel that it is a problem for a society and a country where money is not collected for areas that inspire people and make them feel dreams and hopes.
The other day, when I attended a seminar on brain science, a speaker from the Agency for Cultural Affairs said that a budget of 6 billion had been allocated to art over three years. Finally.
I came to feel the value of ballroom dancing to dance in the world. There were dancers who said they spent all their time practising. They continue to inspire and give dreams and hope to many people.
Japan is said to be a country with a low level of happiness. I think it’s because there are no adults around who want to become the adults they want to be and aspire to be.
I was lucky enough to study under a world finalist. So I never lost sight of myself or grieved for the future. I was able to keep my mind bright and energetic. Admiration and inspiration are so powerful and valuable.
I want to continue to do what I can as one of the dancers so that the value of the arts can be even higher in Japan.
Japanese traditional arts, Japanese spirituality and Japanese values are the best in the world. I believe that. I want many people to see my dance. I want to inspire many people. I have to work harder and harder.
I aim to be a Japanese preventive care dancer like the words of the camellia flower (‘pride in having beauty and dignity’, ‘unpretentious grace’, ‘love is deeply rooted in my heart’).
I am always grateful for the support of so many people. Thank you very much.